مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19443 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

كدام انفاق پسنديده تر و داراي ثواب است ؟
در انفاق مطلوب و پسنديده چند موضوع بايد تحليل و بررسي شود : 1 . اهداف انفاق . 2 . انگيزه هاي انفاق . 3 . مقدار انفاق . 4 . چگونگي انفاق . 5 . مصرف انفاق . 6 . موانع انفاق . 7 . وسعت انفاق .
1 . اهداف انفاق : هدفهاي انفاق بايد سازندگي ، ايجاد همبستگي بين مؤمنان و اتحاد هر چه بيشتر باشد .
2 . انگيزه هاي انفاق : انگيزه ها مي تواند طبع بخشنده يا بروز عاطفه و رقابت باشد . روشن است كه اگر در هنگام انفاق انگيزه خويش را پالايش كنيم و به خاطر وظيفه ببخشيم ، متعالي تر است . اين امر مقدماتي لازم دارد ؛ از جمله : بدانيم آنچه كه داريم ، از خداست و اگر پيش ما بماند فاني مي شود ، ولي انفاق آن ، انجام تكليف و بارور نمودن و پايدار نمودن آن است .
3 . مقدار انفاق : مقدار انفاق گاهي مقدار واجب و گاهي بخشش بيش از نياز و زماني انفاق رزق و سهم خويش : « مما رزقناهم ينفقون » و گاه انفاق در تنگدستي و نداري است .
{P - سوره بقره ، آيه 3 . P}
{P - سوره طلاق آيه 3 . P}
و در مقطعي انفاق ، ايثار است داستاني كه درباره علي « عليه السلام » و فاطمه « عليهاالسلام » و حسين « عليه السلام » در سوره هل اتي مطرح شده از اين نمونه است . روشن است كه هر يك از اين مراحل وابسته به مقدار شناخت و ظرفيت و قدرت روحي است . كسي كه انفاق را از دست رفتن نمي داند و لطف خدا به خودش و وجود نيازمندان را مي بيند ، نگاه برتر اقدام مي كند .
4 . چگونگي انفاق : انفاق بايد به نحوي باشد كه فقير ، بت پرست و متعلق و چاپلوس بار نيابد و ذليل و خوار نشود و انفاق كننده نيز دچار منت گذاري يا اذيت و ريا و عجب نشود ، كه ثوابش باطل گردد .
5 . مصرف انفاق : با بررسي ، مصرف بهتر يافته شود و اگر نتوانست ، مشورت كند يا از خداوند راهنمايي بخواهد . چنانكه در دعاي امام سجاد « عليه السلام » آمده است : « به من كمك كن كه امكانات خود را در مورد غير مستحق مصرف نكنم » .
{P - سوره طلاق ، آيه 7 . P}
6 . موانع انفاق : بخل ، ضعف و ترس است ، كه با مطالعه در اطراف بدي بخل و تمرين و توكل بر خدا و اميد به پاداش و جايگزيني پاداش او و داستانهاي انفاق بزرگان ، موانع را در انسان رفع مي كند .
7 . وسعت انفاق : انفاق گاه در پول و گاه با خدمت كردن و از اعتبار و آبرو و مايه گذاشتن و گاه به وسيله قلم ، يعني كار فكري و مشورت دادن و هدايت ديگران و گاه شفاعت را شامل مي شود .
در روايات ، اقدام پنهاني و سريع و مقدم داشتن دوستان و خويشان فقير و حتي به كساني كه به ما بدي كرده اند ، توصيه مي شود .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.